Tuesday, March 24, 2009

Namn på barn

En rolig sysselsättning som jag och P har är att vi brukar prata om vad våra eventuella framtida barn ska och inte ska heta. Mest vad de inte ska heta. Ibland förvånar han mig stort. Jag sa tex igår att våra barn inte ska heta Alfred iaf och det opponerade han sig mot. Jag förklarade att det inte är nåt fel på namnet Alfred men att mitt barn aldrig kommer heta det, lika lite som Albin. Det var två namn som jag aldrig hade trott han skulle gilla men tydligen.
Och sen förvånade han mig ännu mer med att gilla ett namn som jag gillar (men som jag inte avslöjar här, haha!) så det var ju skönt. Jag trodde vi låg ganska långt ifrån varandra.

Hur som helst så pratade vi massor om det här i Köpenhamn, typ "våra barn ska iaf aldrig heta Peder eller Hans Christian eller Morten, osv" *fniss*

2 comments:

idasol said...

Det är ju olika sånt där. Mina två favortikillnamn just nu (det förändras hela tiden) har J väldigt negativa erfarenheter av. Albin tycker ajg är fint, Alfred är väl ok. Dock gillar jag inte Albert eller Adrian.
När vi väntade Milo var vi helt överens att om det var en tjej skulle hon heta Tyra. Nu tycker jag inte alls lika mycket om det namnet.
Men det är konstigt hur mycket man kan fundera på namn utan att man ens går i väntans tider... :-)

sarpo said...

ja, haha, verkligen. Det är ju inte alls på gång här så det är ju egentligen helt onödigt att spekulera i namn eftersom det svänger så mkt som du säger. Jag har ju också varit inne på Tyra men är inte heller lika förtjust i det. Men jag har ju ett par andra namn som alltid är favoriter, typ Theodor men det går inte för typ fem personer som fått barn på Ps jobb har döpt sina till Theo och Thea finns ju så det sa han absolut nej till, haha.

Men det är samtidigt lite roligt. Om det nu skulle vara så att vi inte kan få barn kanske det är lite sorgligt men så länge man inte vet nånting alls så kan man ju spekulera hejvilt.

Det finns ju massa namn som är OK och fina men inte på mina eventuella barn, som sagt..