Monday, November 24, 2008

Uppmaning

Fick en uppmaning av Ida att skriva glädjekällor så here it goes:

Jag är glad för att...

...det är vit och fin snö på marken
...det snart är första advent så man får julpynta
...jag ska måla om i hallen
...vår katt har världens bästa kattvakter som ska ha honom under tiden
...det var så trevligt att ha MASAI i helgen
...jag mår bättre nu

Ja, det var ju ganska trist?
Finns det verkligen inte nånting som jag är sprudlande glad för? Det där var väl lite mer tacksamhet än glädje kanske...

2 comments:

idasol said...

Masai var verkligen trevligt.
Och jag skrev ju också mest tacksamhetsgrejer, men jag tycker det är så trist att säga att man är tacksam, jag gillar bättre att säga att man är glad över nåt. :-)

Idag är jag glad att min bil klarade ombesiktningen.

Anonymous said...

jag håller med dig ida - glädje låter bättre än att säga att man är tacksam, det låter lite nedlåtande liksom. tror att kan vara för att jag lätt associerar till det kända citat om att en riktig kvinna ska vara "kåt, glad och tacksam".

samtidigt borde man uppskatta tacksamheten mer. en sprudlande glädje är ju inte så ofta långvarig, medan en tacksamhet över att man mår bra tex kan ju vara hur länge som helst :-)