Wednesday, January 27, 2010

Det blev en bil

Men jag glömde helt puckat bort att ta kort på den när jag var där. Jag provkörde den endast en gång, det kanske var lite idiotiskt, borde kanske kört den en extra gång men men.
Det blev en Ford Focus flexifuel -06 som hade gått 2500 mil. En tidigare ägare, leasad till ett företag under en 3 års period. Vi fick en gummimatta till bakluckan (bra i detta vinterrusk och när man ska ställa in vagn och skit, då behöver vi inte städa bakluckan utan bara mattan) och nya vinterdäck med i köpet. Det blev ca 20000 kr dyrare än vi hade tänkt men både min mor och min karl kände att vafan, det var väl inget problem. Så jag var inte sen att hänga på, vi lånar de sista kronorna av min mor så slipper vi betala ränta på de pengarna i alla fall.
En sak som är bra med att det är en flexifuel som är äldre än 08 är att vi slipper betala trängselskatt. Iofs är jag aldrig i stan med bil men ändå.
Det enda som var kruxet med den var att den inte var besiktigad och då får inte bilfirman sälja bilen till mig förrän det var klart. Vi avtalade självklart att om det är något större fel som kommer fram i besiktningen så gäller inte köpet men om det är något smärre fel så måste de åtgärda det innan de kan lämna ut bilen till mig. Så det känns bara bra att jag slipper besiktiga bilen själv, för det har jag ingen aning om hur man gör. =)
Dessutom får jag en lånebil från lördag-tisdag när jag ska hämta ut MIN bil. Det får bli ett kort sen när bilen har kommit hem.

1 comment:

Jenny / Ekomamma i stan said...

Bra köp. Mina föräldrar har en sån, dock osäker på vilken årsmodell, och jag gillar den! Låter ju jättebra med besiktningen och lånebilen. Grattis till köpet!