Wednesday, February 19, 2014

2014 är här

Jag sa ju att jag skulle komma tillbaka. Och nu är jag här.
Jag har en träningsblogg som jag skriver på http://jagkanklaradet.wordpress.com där jag skriver om mitt mål att göra träningen till vardag och där jag kan uppdatera i mobilen. Denna blogg kan jag inte uppdatera i mobilen och jag har inte någon som helst aning om hur man flyttar över en blogg till en annan portal så denna blogg får jag ta från datorn.

Min tanke är att detta ska bli en ventil för hur det står till med ekonomin. Det står jävligt dåligt till med den just nu nämligen. Jag vill gärna hitta bra lösningar för att kunna ge mina barn en shysst uppväxt men det är extremt ansträngt för tillfället. Så då får man prioritera lite, se över sina kostnader och ta sig i kragen helt enkelt.

Jag har googlat på spartips och det är alla de där vanliga "klyschiga" sakerna som dyker upp: ät matlåda, säg upp prenumerationer, se över dina försäkringar. Men om man redan har gjort de där sakerna och ändå har det tufft? Om man redan har slutat överkonsumera, inte skapar behov som inte finns och så vidare, vad gör man då? Det är det vi landar i just nu. Hur överlever en barnfamilj på 4 (2 vuxna, 2 barn) på 1000 kr efter att alla räkningar är betalda?

Det är nu det stora eldprovet börjar. Nu när det inte längre går att sjunka djupare. Nu är vi nära botten. Nu måste de desperata åtgärderna plockas fram. Vi får se vad vi lär oss om oss själva och vår omvärld när vi startar detta försök till ekonomisk balansgång på rätt sida om minustecknen.

No comments: