Friday, February 21, 2014

Tankar om vardagslivet

Just nu går jag mest och funderar på hur i helvete vi ska klara oss. Det är precis på gränsen på båda våra kreditkort, vi har inget utrymme för någonting annat än att betala räkningar. Jag får inte vara sjuk för det skulle göra så stor påverkan på vår ekonomi - jag är ju den enda som drar in pengar.

Så vad gör man?

Det första jag har gjort är att faktiskt inse att vi har ett reellt problem. Vi har helt enkelt inga pengar. Till någonting. Det viktigaste i det här läget är att förstå att det blir inga nya kläder, det blir ingen fika på helgen, det blir inga nya saker till barnen, vi kan inte förnya vårt hem, guldkant i vardagen existerar inte längre. Sängen som vi har lovat vår 4-åring får vänta. Fotona på barnen tagna i NOVEMBER får vänta (snart är de för gamla känns det som...), sakerna vi hade tänkt fixa hemma får vänta.
Gott så. Det är ju inte en livsnödvändighet att få förnya sitt hem eller köpa saker till sina barn. Men med tanke på den psykiska pressen i att bo trångt och springa över varandra så är det trots allt en rätt prioriterad fråga hos oss, hur vi kan optimera ytorna i vår 69-kvadrats-trea.

Det andra vi har gjort är att börja fundera på hur det ska ordna sig. Min man har sina jobbsökardagar då han söker allt som finns, han har anmält sig till högskoleprovet för att ha en chans till plugg till hösten, osv.
Jag har börjat lägga ut en massa smågrejer på olika säljsaker på fejjan. Har sålt vårt skötbord bla, lite barnsaker och så har vi också gjort ett par bra byten för barnens nya rum. Idag har jag bytt till mig 5 klädesplagg mot kaffe (som jag hade hemma) och hembakat. Ett bra byte för kläderna är i toppenskick!

Och så tänker vi (förstås!) på hur vi ska dra ner på kostnader. TV och bredband ligger på lut att ordna upp för där betalar vi alldeles för mkt, det har vi redan konstaterat. Nu är OS slut så nu ska det stramas åt i mängden kanaler. Vi försöker handla på extrapriser och skriva matsedel, äta matlådor och så vidare. Handla efter säsong är vi rätt dåliga på, tyvärr, men strävar efter att bli bättre.

I nästa vecka ska vi sätta oss ner och göra en budget på riktigt, en som går att hålla.

Fy fan vad värdelöst det är att inte ha pengar.

No comments: