Friday, October 21, 2005

Studentrabatt

Hej, jag läste en insändare till City idag - jag blev arg som ett bi! En liten pajas från planka.nu tyckte "ingen studentrabbat på SL-kort för att Wallenbergare och Bernadottar också pluggar. Och fri tunnelbana till alla, det är bättre att göra motstånd än att hålla tyst". Typ så gick det. Min kommentar till det är: När wallenbergare och Bernadottar studerar har de redan en inkomst att luta sig tillbaka på, jag antar att de inte tar studiemedel. Jag kan förstås ha fel men seriöst, vem tror att de tar lån på 6900 i månaden för att betala tillbaka de senare när de ändå har pengar redan utan att ta lån.
Som student ska man klara sig på 6900 kr i månaden. Det betyder att hyra, mat, studielitteratur, tandläkare, läkarbesök, gynbesök, biobesök, konsertbiljetter, CD-skivor, kläder, frisörbesök, böcker och SL-kort bland så mkt annat ska rymmas inom de gränserna. Vad i helvete menar karln? Det är verkligen ett hån. Varför ska det vara så krångligt dessutom att inför rabatter för studenter, det finns ju redan för pensionärer. Och, som vi alla kunnat läsa i tidningarna de senaste dagarna, de äldre har det bättre än vi yngre. Plus, bernadottar och wallenbergare blir väl också pensionärer?
Och sen den det där med att kräva fri tunnelbana åt alla för att det är bättre att säga ngt än inget alls. Visst, det kan jag också hålla med om att om inte ngn säger ifrån så lyssnar ingen vilket leder till ingenting. MEN! Om man vill bli hörd måste man ju även ha ngt vettigt att säga. det är väl ingen som tror att det kommer bli kostnadsfri kommunaltrafik i sthlm. Det vore högst osannolikt skulle jag vilja säga. Därför är det väl bättre att pusha för studentrabbat så kanske man kan komma ngnstans i debatten. Och får man dessutom igen det kravet så är ju det ett tecken på att SL lyssnar.

Usch, jag blir så trött.

No comments: