Saturday, January 17, 2009

dajme i huvudet och ont i halsen

Så mår jag precis just nu.

Det är intressant det här med att vara nykter. Det har ju inte varat så länge och tillfällen att vara vit har ju inte ramlat över mig direkt sen jag började för tio dagar sen.. men ändå. Jag har ju inte sagt det till nån för det känns så fånigt att säga det, det blir så stor grej. Och ändå är det ju inte det. Det är här det intressanta kommer in i bilden.
Varför är det egentligen så konstigt att vara vit? Att välja att inte dricka utan egentlig anledning? Alltså, en allmänt vedertagen anledning. Man måste antingen vara sjuk eller gravid för att det ska vara OK att man inte dricker. Det här vet jag ju verkligen sen innan men herregud, det är ju ändå lite fånigt inser jag. Och att ens vänner blir besvikna för att man inte dricker. Det var trots allt lite oväntat. Jag hoppas att jag är en rolig person att hänga med även utan alkohol??

Nåja, det blir väl till en vana till slut när jag har avstått ett visst antal gånger så kanske det inte är så konstigt längre. Det jag kommer att sakna mest är att dricka vin till maten! Bara sådär, när lusten faller på.

Åh, nu kom jag på att jag hoppas att det inte är nån jobb-grej planerad snart, det kommer ju verkligen sätta igång rykten som är helt ogrundade.

4 comments:

Anonymous said...

jag har ju dels varit nykter en ganska lång period i mitt liv och sedan är jag också inte alltid heller sugen på något alkohol. och det är verkligen provocerade kan jag säga. jag har hamnat i otaliga diskussioner om varför jag valt att inte dricka alkohol under t ex en middag eller en fest. verkligen tröttsamt och det var ändå mest innan den ålder folk automatiskt började tänka graviditet.

ett ganska intressant exempel inträffade på vår julfest. innan avfärden hade det dukats upp lite öl i köket och det hade samlats lite folk. jag är inte så jätteförtjust i öl och kände att vi skulle ju ändå snart åka till festen, så jag tog bara ett glas vatten - men fick då genast frågan "men VARFÖR dricker du inte?" när det framkom att problemet inte var att jag hade tänkt avstå alkohol helt så kände de sig tvugna att leta fram en flaska vin och en korkskruv, bara för att jag absolut skulle ha något att dricka (vatten räknas inte). det gick liksom inte att säga nej, men tillslut insåg de det dumma i att öppna en flaska vin tio minuter innan avfärden från kontoret för att jag skulle få ett glas. (det tog lite tid att leta)

sarpo said...

Haha, ditt exempel är ju verkligen slående. Man blir ju egentligen inte förvånad men trots allt är det svårt att fatta att det är så här. Att man helt enkelt måste dricka nånting.

Jag vet inte om jag kommer orka ha nån diskussion, det är ju trots allt inte så viktigt för mig att nån ska förstå eller hålla med mig och det är ju antagligen för en begränsad tid.
Jag, Ida och Lotta pratade om det här senast i tisdags och då kom vi fram till att vi skulle på prov skoja till det lite. Typ när nån säger "men ska inte du ha nåt?" så säger man väldigt menande "neeej" och smilar lite finurligt. Och så säger man inte mer än så så får den personen gå runt och fundera vad det betyder... haha, det är ju jättekul.

Anonymous said...

Ja, folk vill att Sverige ska vara mer som sydeuropa med sina frikostiga alkoholvanor och det är så bra för hälsan att dricka vin varje dag och hit och dit. Det är ju helt sjukt att man ska behöva stå till svars för att man inte dricker alkohol oavsett anledning!

Anonymous said...

sara - problemet är att folk inte går och funderar, de kommer direkt att klappa dig på magen och säga "åh så roligt!" och sedan sprida nyheten på jobbet.

och du - det spelar ingen roll om man vill ha diskussionen eller inte, folk kommer göra det till sitt mål att övertala dig att du väljer fel när du tackar nej till det där glaset. (ja hej, jag är bitter men så blir det när man t ex är den enda vegetarianen på jobbet, feminist och dessutom inte alltid känner för alkohol.)