Monday, January 19, 2009

Varsel

OK, det är inte 900 pax som får gå som i Telia och Volvos fall men ändock. Det är 14 tjänster som ska väck. Det var det som mötte oss måndag morgon kl 09.00. Vi vet inte så mkt mer än så men det är klart att de vet vilka de vill bli av med, de har ju antagligen gjort en lista. Om man tittar tjänster så är det ju så att jag är den med längst anställningstid på min tjänst. Men å andra sidan kanske de tar bort hela typen av tjänst och då har man ju inte mycket för det.
Det har spekulerats och funderats en del idag på kontoret men man kommer ju inte fram till så mkt. Det visar sig i sinom tid ändå, lixom. De sa i alla fall att alla enheter och kontor kommer att drabbas, det kommer att slå jämnt mot alla. Vårat ena kontor läggs ner men de som blir kvar i anställning flyttas till övriga Stockholms-kontor där de som fått gå har lämnat en tom stol.
Så nu har jag suttit och plöjt igenom LAS för att inte missa nånting som man har rätt till och så där. Jag är ju inte fackligt ansluten men å andra sidan har vi inte kollektivavtal ändå så jag vet inte vad jag skulle haft för nytta av de ändå. Håhåjaja. Det blir inte så kul stämning direkt.
Och jag som inte skulle dricka alkohol! Det har vi pratat om hela dagen idag att vi måste ta en öl och gnälla över våra chefer och våran situation. Så jag får det tufft nu framöver.

Och så tänker man ändå att ja, det är tur att man har betalat till a-kassan i alla fall! Men sen när man börjar se sig omkring lite och höra sig för så inser man att man får i alla fall inte ut mer än 80% av 18.700 kr, dvs 14.960 kr. FÖRE skatt. Men hallå, det betyder att efter skatt får man alltså ut ca 10.450 kr att leva på i månaden. Oavsett hur mkt man har tjänat innan. Det är ju inte rimligt nånstans. Det är ju faktiskt helt sjukt måste jag säga. Så det hade man ju inte mkt för, att betala de där jävla pengarna. Men å andra sidan, klart man ska vara glad för det är ju trots allt pengar som rullar in.

Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg här för jag är ju inte uppsagd ännu! =)

4 comments:

Anonymous said...

Hade du varit med i Unionen så har de en inkomstförsäkring, så alla löner upp till 35000 tror jag, får 80 procent av sin inkomst i A-kassan. Just det där 18700 e de många som inte vet om och det slår hårt. Facket hade kunnat förhandla för dig, även om ni inte har kollektivavtal, för just LAS kan vara snårigt och arbetsgivare kan vara luriga. Hursomhelst, håller tummarna!! Hälsningar Joanna.

Anonymous said...

hoppas att det går bra, men jag förstår att det är jobbigt oavsett. kram!

sarpo said...

Joanna - jag är med i Unionens a-kassa. Vad gäller inkomstförsäkringen så gäller det bara de fackligt anslutna och det är ju inte jag. Jag känner att om jag inte ryker denna omgång så kommer jag gå med i facket så att jag har den försäkran om jag ryker i nästa omgång, lite beräknande sådär... =/
Men finns det nån gräns för hur länge man måste ha varit med i facket för att få ut mer i lön? Jag vet att a-kassa måste man ju ha betalat i ett visst antal månader (är det 6 el 9?) men det är inget problem för jag har betalat sen -06.

Anonymous said...

Det där är en brännande fråga just inom Unionen. Ska man hjälpa nån som går med när det brinner...? Ibland gör man det, för det innebär oftast att den personen stannar som medlem. Dock tror jag inkomstförsäkringen gäller först när man betalt medlemsavgiften en viss tid. Akassan kommer du definitivt få, dock har ju dumma alliansen ställt väldigt höga krav på arbetslösa, så där kan det löna sig att läsa på också, så man inte hamnar i nån byråkrati. Ring gärna Unionen för mer exakta svar. Lycka till! www.unionen.se