Wednesday, July 23, 2008

Barnfria aktiviteter

Jag och min vän J kom fram till att vi två och L borde göra en massa barnfria aktiviteter. Liksom passa på nu, om det nån gång skulle bli så att vi också får barn. Men när vi skulle komma på några dylika aktiviteter dök det inte upp nånting i huvudet.
Fika? Javisst men det går ju lika bra med barn
Picnica? Javisst men det går ju lika bra med barn
Åka och bada? Javisst men det går ju lika bra med barn
Åka till nåns land? Javisst men det går ju lika bra med barn alternativt lämna hos pappa
Äta middag? Javisst men det går ju lika bra med barn
Äta ute? Javisst men då kan man lämna barnen hos pappa
Gå på SPA? Javisst men då kan man lämna barnen hos pappa
Gå på tivoli? Javisst men det går ju lika bra med barn (vi är ju inte direkt tivoli-typerna iofs...)

Det enda jag kan komma på är att resa bort men det går ju också lika bra med barn, alternativt lämna hos pappa. Så nej... jag vet inte vad vi ska hitta på. Men å andra sidan så kanske vi egentligen menar mer att vi ska passa på att umgås under friare former, typ ja vi kan ses imorgon och dricka vin och inte behöva planera det med barnets tid.

Men som sagt, det kanske aldrig blir några barn för oss så egentligen kanske man inte ska tänka i de banorna...

5 comments:

Anonymous said...

sup ner er alt. ta vara på ensamtiden. =)

idasol said...

Jag hatade verkligen när folk sa: Ta vara på den här tiden nu för sen är du aldrig ensam, alt för sen får du aldrig sova! Men hej, det är ju inte som att man kan ta vara på en tid som man inte har brist på.
Supa ner sig kan man göra sen också. (hej, kolla på mig jag ska till tallinn nästa vecka).

Nej, jag säger att det som man saknar mest är det spontana (precis som du skrev, Sara), att man inte kan gå ut och ta en öl nu ikväll hur som helst om ens karl ska iväg t ex. Eller sitta och fika i timtal. Fast det var väl typ i gymnasiet man gjorde det sist ändå... ;-) Nu när jag ahr en liten snabb ettochetthalvtåring så är det inte heller världens avkoppling att t ex ha picknick etc så det vore trevligt att göra utan honom nån gång också. :-)

sarpo said...

Ida, jag håller med dig. Det är svårt att veta vad man ska göra av sin tid när man har tid hela tiden. Och speciellt när mammor säger det på ett lite drömmande men ändå förmanande sätt, typ att sen du... sen slutar hela ditt liv och du kan aldrig göra nånting annat än att vara med ditt barn.

Som att hela ens liv tar slut när man får barn, så är det ju inte.

För övrigt tror jag att det är viktigt att man tar vara på sitt eget liv också så att man inte tappar bort sig själv helt bland alla blöjbyten. Men det är ju en helt annan diskussion och jag har ju inga egna barn så jag vet inte men jag hoppas att jag kommer ha det i åtanke om jag nånsin får barn.

sarpo said...

Minna, supa ner sig låter så ointressant bara... Men att dricka några öl då och då det gör man ju ändå så det är ju svårt att göra det extra mycket bara för att man ska "passa på".

Och hur tar man egentligen vara på ensamtiden? Plus att det är ju inte heller så att man är ensam när man lever i ett samboförhållande. Men man kan ju passa på att sticka iväg på saker förstås och som sagt att inte planera all sin tid kring (det oexisterande) barnet... =)

Anonymous said...

Det var vad jag kände just i dag, att jag skulle vilja bara kunna dricka en kopp kaffe i lugn och ro (det kan jag oftast). Och någon enstaka gång vill jag bara supa mig full och vara vaken till klockan fyra på morgonen. Men det är ju inte som att jag aldrig kommer kunna göra det igen, bara inte just nu, men det känns bra. Men visst är det så att man måste planera mer när man har barn, men det är ju nästan, som sara skriver, som att leva i ett förhållande, förutom att ett barn är mer beroende av en än ens partner...