Tuesday, October 20, 2009

jag är kvinna, både dålig och bra!

Karin tycker att vi kvinnor alltid får höra och se om alla überduktiga kvinnor jämt och att kraven/stressen ökar när man får höra hur bra man måste vara hela tiden. Hon anser alltså att vi kvinnor behöver fler dåliga förebilder. Jag gillar det. Fram för mer vardasgmänniskor och vardagsliv! Vi är jävligt duktiga på mycket men inte på ALLT.
Christina hakade inte bara på, hon drog igång en stafett.Tonårsmorsa, mymlan, Sjumilakliv fortsatte. Jag snodde den i min tur från Sandra

Jag...
- har ostädat hemma och orkar inte städa trots att jag har katt = mycket hår och dammbollar
- bytte min första propp i hela mitt liv igår men det värsta var att min första tanke var "jaha, nu får jag sitta här i mörkret tills P kommer hem"
- orkar inte engagera mig i genus utom när jag tycker det verkar rimligt/bekvämt
- tycker om att prata om mig själv (fast sanningen är att jag även är intresserad av andra...)
- är snobbig vad gäller vissa inköp. Exempelvis vagn, bil eller andra dyra saker
- är skitdålig på att veta vad som är vad i naturen, grankotte eller tallkotte någon?
- är urusel på geografi vilket inte hjälper mig ett dugg i mitt yrke
- förstår inte det matematiska språket
- kan ingenting om "tjejiga" saker som typ smink, hår och kläder. Helt ointresserad
- tycker film- och bokklassiker ofta, ofta är trååååkiga och tappar intresset direkt (men måste se/läsa klart de ändå)
- får för mig att jag och P är duktiga på att laga mat "på riktigt" (typ lägga in sill på julen, göra vår egen glögg, etc) och tror typ att jag är en gourmand fast det är helt vanlig mat
- hatar att tävla
- är helt lost när det gäller teknik, fattar ingenting men försöker dölja det väl
- är dålig på att inte lägga mig i när jag inte borde i andra människors liv
- gillar praktiska kläder och fattar ingenting av mode
- börjar känna mig gammal och irriterad på "ungdomen nu för tiden"
- har otroligt mycket åsikter om barnuppfostran fast jag inte har några egna barn och kommer säkert inte leva upp till ens hälften när det är dags
- njuter inte särskilt av min graviditet utom att jag är glad för det som komma skall
- kan inte tänka logiskt eller rationellt
- skryter gärna om oviktiga saker men tycker ändå att jag är värdelös

Och för att träna på att säga positiva saker om mig själv så kommer här en bra-lista också.
Men jag är också bra på att:
- baka kakor och bullar, gillar det mycket faktiskt
- ta långa promenader
- fantisera, både stort och smått
- hantera min ekonomi
- se det bästa i människor (utom mig själv som jag nedvärderar jämt)
- försöka få människor att se det bästa i sig själva
- handla förnuftigt (gäller både mat och kläder och så vidare, utom kanske när det är de där dyrare köpen jag nämnde...)
- läsa, oavsett kvaltitet på boken
- köra bil (tycker jag själv, haha!)
- slappa och ta hand om mig själv och göra ingenting
- ta vara på mitt förhållande, att hitta på saker för oss att göra tillsammans
- ta hand om (andras, än så länge...) barn
- försöka göra nya saker. men det är något som kommit på senare tid, efter att jag blivit så trött på mitt eget "kan inte"-tänk..

Nå, feel free att skriva din egen lista.

No comments: