Thursday, October 22, 2009

nu är jag låntagare

Idag var jag och skrev på papper på banken. Det var intressant. Bankkvinnan hade dubbelbokat så egentligen hade hon inte tid att träffa mig men det löste sig ändå. Hon har inte ingett världens största förtroende om man säger så, även om hon alltid varit trevlig när jag har varit i kontakt med henne.
Hur som helst så frågade jag lite frågot angående amortering och sådana saker, sånt där som man har absolut ingen aning om när man tar lån första gången. Är det bra att binda upp sig eller ha allting rörligt? Idag är ju räntorna sjukt låga så det är ju bra att ha hela lånet rörligt just nu men nästa år när vi får mindre inkomst och har köpt en bil (= mer utgifter) vill man ju vara säker på att man klarar av att betala sina lån. Så jag delade upp det på hälften. Ett lån på 1 års bindningstid och hälften rörligt. Så får vi se om man vill binda upp på nytt om ett år eller om man har den biten rörlig då också.

Och så sa min kollega idag att "repo-räntan förväntas stiga i april". Jaha, sa jag. Kände mig helt dum i huvudet. Vad fan? Ska man behöva ha koll på sånt nu och dessutom fatta vad det betyder... Åh, känner mig alldeles matt.

No comments: