Tuesday, January 10, 2012

Ekonomi-blogg forts.

tar det säkra före det osäkra och postar lite i taget... =)

Målet med denna blogg är alltså att få bättre koll på min vardagsekonomi, att se över mina köpvanor samt att kunna lägga undan några extra kronor varje månad. Det kommer säkerligen bli tufft eftersom vi har ett år av föräldraledigt framför oss. Men desto bättre när vi jobbar sen igen om vi kommit in i tänket!

Jag har ingen plan ännu för hur detta ska redovisas eller skötas men jag har några uppslag. Bland annat tänker jag att jag ska göra en budget varje månad (som inte kommer att redovisas på kronan här i bloggen dock, det sköter jag i en bok) där frågorna man bör ställa sig är: Vad kommer in och vad försvinner ut i fasta kostnader? summan av dessa är ju vad vi har varje månad att spendera. Är det några extra kostnader som ska betalas/handlas? Oväntade utgifter?

Varje vecka ska jag också redovisa in/ut. Vad har kommit in i hemmet via inköp, gåva eller liknande och vad har försvunnit genom gåvor, försäljning samt utrensning. Undantaget är förbrukningsvaror då det kommer bli ett alldeles för stort projekt att hålla reda på. Mina saker, hushållets samt barnens saker kommer att redovisas (då det oftast är jag som håller reda på dessa ting), sambon får ha sina inköp ifred.

Och så avslutar vi inspirationsinlägget med familjens ekonomiska mål för 21012!
- körkort till sambon
han får till mars på sig att ta reda på kostnader och upplägg (intensiv eller lektioner) och sen ska vi lägga en budget för detta. Återkommer i mars med hur denna budget ser ut
- familjeresa januari 2013
vi vill gärna avsluta våra föräldraledigheter med en resa för oss fyra. Målet är att kunna lägga undan så pass mycket att vi kan åka lite längre bort under tre-fyra veckor men blir det en 1 veckas charter till kanarieöarna är det helt OK också förstås!
- renovering inför husköp 2013
vi vill köpa hus under 2013 och för att göra det måste vi piffa lite här hemma. Detta mål är dock ingen fara på taket med då vi inte sitter i sjön, det måste inte ske just i år. De andra två är mer prioriterade.

NU kör vi!
Börjar med januari imorgon för timmen är sen.

No comments: