Wednesday, January 11, 2012

inte kommit igång än...

Idag har jag funderat lite mer på hur jag ska göra det här egentligen och kommit fram till att jag får ha levande inlägg under rubriken "januari" tex. Alltså, jag skriver ett grundinlägg som heter exempelvis "budget" och så får jag uppdatera det inlägget allt eftersom månaden går och saker förändras. Ett annat alternativ är ju att använda sig av etiketter men det är ändå så att jag vill ha allting samlat så jag tror att jag ska använda både och!

Då blir genast nästa fråga: Vilka RUBRIKER ska jag ha på mina inlägg?
Känns som att de stående inläggen (dvs de som är samma varje månad) måste heta något basic så det blir samma känsla i de. Jag tror att jag har kommit på ett par stycken:
- budget
här hamnar då förstås månadens fasta in- och utgifter samt övriga planerade utgifter (ex presenter, biljettköp, etc)
- oväntade utgifter
det här måste förstås verkligen vara ett levande inlägg eftersom det inte är förrän under månadens gång som man inser vad de oväntade utgifterna blev
- summering och kommentarer
jag får räkna samman det som blev över eller gick minus samt reflektera lite kring hur månaden gått och vad som varit svårt eller enkelt eller något annat jag funderat på
- veckans in/ut
tanken är alltså att jag ska summera det som kommer in och ut i hemmet i form av prylar
- månadens utmaning
den här kom jag på inatt någon gång under amningsdimman men tyckte idén höll även under dagtid ;-) Tanken är att jag varje månad ska ha en utmaning att rensa ut i skåpen! Här får jag då förstås välja en kategori som ska utmanas - ex böcker, kläder eller liknande
- veckans matsedel samt shoppinglista
det här är jag inte säker på att det kommer att funka... men jag kom på det igår när jag skrev denna veckas matsedel, att varför inte göra det lite svårare för mig själv och skriva in det i bloggen. På det viset kan jag ju summera om jag gjorde några extraköp eller inte. Mitt ena nyårslöfte är ju att endast handla det jag behöver till veckans matsedel. På det här sättet kanske man också minimerar risken för choklad, chips och sånt att komma in i hemmet, det har jag inte tänkt på tidigare!

SÅ, dags att sätta igång med januari-arbetet då! =)

No comments: