Tuesday, January 10, 2012

Ekonomi-blogg

Nu vänder vi blad som kungen skulle ha sagt... jag har försökt skriva detta start-inlägg tre gånger nu och det raderas bara. Så ni får ursäkta om inspirationen i detta inlägg är lika med noll men nu måste jag få ner det på pränt så jag KAN BÖRJA NÅGON GÅNG!!

Jag ska alltså börja blogga här igen. Anledningen till det är att jag behöver en plattform för mitt nya ekonomiska liv där jag kan redovisa mina siffror och tankar angående min vardagsekonomi. Det hela började med min väninnas inlägg om IN:UT-listor. Hon skriver visserligen en EKO-blogg och det handlar väl mer om att minska sitt avtryck i konsumtionsdjungeln än om ekonomi men som de flesta redan vet så hänger ofta eko-tänk och ekonomi ihop. Inte alltid dock, skall påpekas!
Nåväl, jag blev iaf inspirerad att göra något liknande själv och funderade en stund och det blev till ett ännu större projekt i min hjärna: jag ska få kontroll över min vardagsekonomi! Så nu sitter jag här och har skrivit detta inspirations-start-inlägg tre gånger och inspirationen är snart borta.... Bäst att smida medans järnet ändå är varmt!

Jag rivstartar med mina ekonomiska nyårslöften 2012
- handla mat efter inköpslista som skrivs på söndagar (matsedeln får göra comeback i detta hem!) och undvika att handla något annat än det som står
- planera och tänka efter före vid dyrare inköp, gärna med hjälp av så mycket info som möjligt innan och tex tester o dyl
- satsa på kvalitetsprodukter och lite mer eko
- dra ner på spontanshoppingen

Det kanske inte låter som så stora löften men det kommer bli knepigt för mig. Särskilt den första punkten! Jag är inte typen som "bara ska handla mjölk" och sen kommer hem med just mjölk, snarare den som ska "bara handla mjölk" och handlar så mycket annat att jag kommer hem utan mjölk...

No comments: