Tuesday, April 24, 2007

Debattinlägg

Jag var så sjukt omotiverad idag när jag åkte till Retoriken så jag funderade till och med på att inte åka dit. Hade lite ångest också eftersom jag inte alls hade förberett mig särskilt mkt. Men det gick jättebra och det var faktiskt lite kul också! I min lilla tre-manna-grupp diskuterade vi köphysterin och hur den får oss människor att må. Eller, det var tanken i alla fall. Sen säger man ju inte alltid det man har tänkt från början när man väl står där. Men tjejerna var skitduktiga och det blev till och med lite hetsigt på slutet. Jag var debattledare och skulle fördela ordet. Gulp, var min tanke.

Hur som helst. Vi kunde ju inte låta bli att diskutera lite i största allmänhet när det var paus. Jag tror att jag är lite dum i huvet faktiskt, att jag lever i en egen liten bubbla där man lixom inte tar saker på allvar. Vi tre var väl iofs rätt rörande överens om att vi tar avstånd från det mesta av allt det där och att man tar ju "modeexperter", inredningsprogram o dyl med en nypa salt. Men vissa människor tycker ju verkligen att typ Ebba von Sydow är det smartaste de hört och hänger vid hennes ord. Jag måste säga, att jag är mer på Magnus Betners sida där.
Och som typ programmet Lyxfällan, på TV3. Det är ju helt galet. Hur tänker människor? Nu har jag iofs inte sett ett enda helt program men själva grejen är ju att människor konsumerar för pengar de inte har och låter räkningarna ligga i oöppnade högar för att glömmas bort, typ. Det är ju galet! Hur kan man bara skita i att betala sina räkningar? (om man nu inte har ngt förståndshandikapp på riktigt och behöver hjälp med sånt) Hur kan man bara ta SMS-lån på flera tusen mot en skyhög ränta och tro att det ska hjälpa? Jag tycker det är helt galet.

No comments: