Monday, April 03, 2006

Allsvenskan, här kommer vi!

Hej det var länge sen man sjöng den, det var ju ett tag sen man inte var där. En annan sång det var länge sen man sjöng som var lite av en favorit men som aldrig hörs idag var "Vi är Djurgårn och Stadion e vårt hem, vi ska aldrig, aldrig, aldrig ner igen".

Fotbollen är alltså igång. Det är ju kul att det äntligen händer ngt men det känns lite trist att vi får stå bredvid och titta på i en hel vecka innan det sätter igång på allvar för oss. Och vilket allvar. Bajen-derby direkt!
Såg inte Gnaget igår eftersom jag åkte bräda men jag vet att de fick en straff (som var rätt billig av vad jag förstod..?) och att Gefle stod upp bra och att Johan Mjällby inte riktigt kom in i matchen. Publiksiffran på 23000 måste ju räknas som ett fiasko när de siktade på 30’ men jag vet inte, det är ju fortfarande en bra siffra mot Gefle. Dessutom var det skönt att de inte vann de där råttorna för det hade ju betytt att de skulle bli helt odrägliga. Den här matchen säger ju förstås ingenting om var Ajk står, motståndet var ju kanske inte det allra bästa.
Hursomhelst så hoppas vi förstås att den här straffen inte blir till en trend med straffar hela säsongen som sedan kommer avgöra hela allsvenskan.

Jag är mkt spänd på vad DIF kan göra i år. Jag tror att de definitivt hör hemma i toppen men man vet ju aldrig vad som händer på höstkanten och sådär. En sak som alla säger är att Tobias Hysén kanske inte stannar efter VM men han ska ju inte spela där så det är ju inte ngn som kommer se honom under den tiden som kommer höja hans prislapp. Det är klart att han kanske drar ändå, sånt händer ju men jag vet inte. De här första nio omgångarna räknar lixom ingen med, alla experter säger att det börjar efter VM men det är ju sjuk öppning i år för DIFs del i af. Malmö, Göteborg och så två derbyn. Plus Halmstad och Kalmar borta, inga lätta bortamatcher direkt. Så man kanske inte ska bortse från de här första omgångarna även om det kommer se helt annorlunda ut efter VM. Om det nu gör det men det kommer säkert hända hur mkt som helst.

Det är jäkligt kul att få spekulera igen iaf, det kan vi väl vara överens om.

No comments: