Friday, September 08, 2006

Kryssning

Nu är våran kryssning till Helsingfors betalad och klar. Vi ska äta viking buffe på vägen dit (eftersom man kanske inte hunnit slänga i sig ngt innan avresa) och sedan köper vi väl mackor och pålägg eller typ en pizzaslice på vägen tillbaka. Frukost och lunch får vi ta tag i Helsingfors. Det ska verkligen bli astrevligt tycker jag! Jag ser fram emot att ha lite semester, även om det är inte så avancerat och inte särskilt långt men ändå. Och så tänkte jag köpa lite sprit till vårat nya barskåp! =) Det blir nog jättebra. Det är inte ngn superresa i vårat fall, det är mer en trevlig gratiskryssning för att vi vill se Helsinki. Jag har ju bara varit där en gång som jag kommer ihåg, och då blev jag runtslussad i buss och såg designmuseet, hotel Klaus Kurki och hotel Marski. Så det ska bli trevligt att få gå runt själv lite. Ngn som har ngt bra tips om Helsinki stad?

Det är fredag idag, det är så skönt!!!

3 comments:

Studiomannen said...

ALLTID:

http://www.ravintolazetor.fi/eng/index.html

Den mest vansinniga restaurang du kan tänka dig. ett måste. Stockmanns för shopping är väl som att gå på NK, så sådant kan väl kvitta. Kolla in Salutorget och riksdagshuset. Det sistnämnda ser ut att vara stulet direkt från Högsta Sovjet vad gäller arkitekturen.

Helsingfors är skithäftigt!

sarpo said...

Ja, jag gillade det när jag var där sist. Det var rätt snyggt och prydligt som jag minns det men som sagt, jag såg ju endast vissa bitar som var utvalda från början. Jag är rätt sugen på att shoppa men vi får väl se vad som erbjuds och hur mkt pengar jag har kvar.

Tingeling said...

Bra shopping finns längs Alexandersgatan och förstås shoppingcentra Stockmann, Forum, Kämp och Gloet. Om ni hinner, ta en promenad runt Tölöviken - där är vackert! Salutorget är mysigt, likaså de små gränderna kring Senatstorget. Mysiga pubar och kvarterskrogar hittar ni i Berghäll (Kallio) eller Eira. Om ni hinner med nåt nattliv, rekommenderar jag Lux, i Kampens köpcentrum, allra högst upp! Fråga mig gärna om det är nåt annat du undrar över, jag bor i Helsingfors! Ha en fin resa!