Monday, September 18, 2006

Systemskifte

Jaha, då blev det som vi väntade oss ändå till slut med Moderaterna i topp. Jag hörde att Maudan siktar på att bli utrikesminister, det är ju faktiskt helt galet. Hon är ju så obehaglig så att man blir rädd. Riktigt psykotisk och läskig.

Jobbade på valet igår, som valförättare. Det har jag gjort i fyra år nu men man glömmer ändå hur man gör från gång till gång. Dessutom tog det typ helt sjukt lång tid för oss att räkna röster. De första två valen går ju bra och då är man fortfarande (relativt) pigg men de sista två valen var verkligen inte roliga. Vi var klara med trängselskatterna vid ett-tiden på natten. Där jag räknade blev det 660 ja mot 400 ungefär. Men det betyder ju ändå ingenting om det blir Ja i Stockholm, Moderaterna ordnar ju så att det blir nej iaf.
Dessutom är det ju rätt sjukt att 22 av 26kommuner numer är blåa. Är inte det väldigt mkt?

Jag är så avundsjuk på in kollega som ska åka på studieresa till Kina i sex dagar. =( jag vill också. Men jag är ny och dessutom vikarie så jag kommer nog inte få åka på ngn längre sträcka på år och dar.

3 comments:

Anonymous said...

Jag jobbade också på valet! Är det inte galet många som tror att de ska gå och pricka av sig (eller anmäla sig som de sa) i röstlängden INNAN de går bakom skärmen och väljer? Det var det hos oss i alla fall. Fast jag har inte varit med om det vid tidigare val, så kanske stod allt helt tokigt till i lokalen så man inte direkt förstod ordningen.

sarpo said...

Hej, det är sant. När jag stod som kuvertutdelare sa jag det hela tiden "ni börjar med att stoppa ner kuverten och SEN går ni fram till bordet och visar leg".
Dessutom glömde typ alla att ta lappar för att rösta i trängselskatterna så jag fick säga det hela tiden också "har du tagit valsedel för trängselskatterna? De är rosa och finns ute i korridoren!"

Man kände sig verkligen som en robot till slut. Som bara sa samma saker hela tiden.

Anonymous said...

Ha ha absolut,
Jag: "här får du fyra kuvert"
Väljare: "FYRA?!!!?!!"
Jag: "jo, det är trängselskatten också."
Väljare: "Ja just det! Var finns de grejerna då??"
Jag: "Bland DE ANDRA valsedlarna..."