Thursday, November 23, 2006

Jultidningar

Jag har aldrig fattat det här med jultidningar. Jag har aldrig gjort det själv och jag har aldrig fattat grejen. Vad gör man lixom? Vad är det för jultidningar man säljer? Är det tidningar med en massa julpyssel, julklappstips, kulklappsrim? Är det fina bilder på tomten och hans renar? Det är sånt där som jag har undrat. Och vad är det för barn som säljer de här tidningarna? Och hur säljer man de?

Nu vet jag. IM på mitt jobb har två ungar som säljer jultidningar. Bara det att hon faktiskt gör det åt de. Och dessutom är det en katalog med saker som man beställer. Det finns böcker, tidningar och dvd. Plus lite skräp. Och eftersom man nu har kollegor "som ställer upp för varandras barn" (trots att det är föräldrarna som gör det mesta) så känner man ju sig tvingad att beställa ngt i den där jäkla katalogen. Så jag beställde en Nalle Phu-film att ge bort i julklapp och en bok att ge bort. Och kalaset gick på typ 150-200 spänn. Vad är dealen?

Jag fattar fortfarande inte varför man ska sälja jultidningar. Och varför heter det jultidningar???

5 comments:

idasol said...

Från början tror jag att det bara var tidningar. Som man skulle ge i julklapp, och då hette det jultidningar.

Varför man ska sälja det, det ger du ju själv svar på... :-) Man ger det till sina föräldrar och så säljer de till folk på jobbet som känner sig tvingade att köpa. Sen tror jag att det är nåt slags poängsystem, ju mer man säljer desto mer poäng och så får man fina grejer för de poängen.

Men jag vet inte varför vi aldrig gjorde det, har förstått att det var stort på 80-talet.

sarpo said...

Ja, det är det sjukaste faktiskt. IMs två söner har sagt att den äldsta får pengarna och den yngsta får premierna.

Men hur mkt kan man tjäna då? Och hur fungerar poängsystemet?

Men ärligt, var det folk som sålde i vår närheten? Typ folk i vår klass?

idasol said...

Är du sugen på att sälja...? ;-)

Nej jag vet inte, men har hört talas om det, man kunde vinna en synth och en mini-tv t ex. Tror min kusin sålde...

Anonymous said...

Hahhahahha wake up ni har snöat in på jultidningar de e helt galet hahhahahhahaha

sarpo said...

En mini-TV??? Vadå en mini-TV? Typ en asliten TV?