Wednesday, November 22, 2006

Lönespec

Hej, va det är kuuuul att få sin lön. Nu kommer den förstås inte förrän på fredag men jag fick ju veta hur mkt jag får idag. Underbart! Jag tänker på det så himla ofta just nu. Hur det var när man hade ungefär 1500kr att leva två personer för när alla räkningar var betalda och ingen mat köpt ännu. Hur fan klarade vi det? Jag har också extremt svårt att fatta att jag har 700 spänn kvar av lönen idag fast det är två dagar till nästa! Helt sjukt, det har aldrig hänt mig förut. Och det trots att 2500 går direkt till skulder via automatisk överföring. Jag blir så glad över att jag har ett jobb även om jag nu i efterhand kan tycka att jag skulle förhandlat mig till en bättre lön. Men men, huvudsaken är att pengarna rullar in. Och att man har en chans att leva ett vettigt liv och bara det att man kan fundera över att skaffa ny TV och dator.

Vi kanske ska lämna pengarna därhän nu.

Igår höll vi inledningen på våra extal på retoriken. Det var mkt spännande att höra de andras ämnen! Det låter som en blandad kompott kan man säga, ngn ska prata om kärlek, ngn ska prata om ethos, ngn om de fyra personlighetstyperna och en om personlig utveckling och inre kommunikation.
Själv har jag nu tvingats bestämma mig och det blev supporterretorik till slut. Jag kände att det är ngt som jag faktiskt kan ngt om och det handlar om kommunikation och man kan blanda in lite retoriska begrepp som doxa och decorum. Men jag hade inte förberett mig så jag rabblade bara lite om vad jag ska prata om. Jag tänkte dels ta upp kommunikationen inom gruppen och kommunikation utåt genom ramsor och intervjuer och sånt. Och försöka få publiken att förstå att det inte handlar om våld och hat utan om KÄRLEK och gemenskap.

Tror ni jag kommer lyckas... ? =)

No comments: