Thursday, December 28, 2006

Har ingen fantasi

Jag försöker surfa runt på nätet och hitta ngt kul att göra. Men jag vill ju inte hamna på ngn sida som stänger ner hela systemet eller kraschar datorn eller nåt sånt. Så det blir inte så spännande. Och inte har jag någon fantasi att komma på ngt själva heller.

Det är verkligen sjukt segt. Jag hade glömt att det kunde vara såhär. I somras när det var så här lugnt var det ju ändå i början för mig så det var rätt skönt. Då hade man tid på sig att komma in i tänket och sådär.

Nu kom jag på en sur sak. Tänk om jag blir arbetslös i höst? Jag måste kanske börja höra mig för angående fasta tjänster. Inte kul att vara arbetslös under den här regeringen. Jag blir så jävla förbannad när jag läser alla de här ändringarna som de ska genomföra. Det är verkligen helt sjukt. Det är rikemanspolitik på högsta nivå. För att få den utlovade 1000-lappen tex (som var för alla enligt valaffischerna...) måste man tjäna runt 27000. Och ärligt, hur många gör det egentligen? De fick ju iofs backa redan under valperioden på det och erkänna att det inte var för alla. Men det är ju bara ett så tydligt exempel.
De vill också att man ska ha sjukintyg från första dagen. Hur hade de egentligen tänkt att det ska gå till? Om man är tex magsjuk kan man inte ta sig ngn stans oftast. Eller om man får feberkoma. Hur ska man kunna ta sig till doktorn då? Dessutom hörde jag att det fanns ett förslag om att tjäna ihop sina sjukdagar. Ùngefär som semesterdagar. Hallå?! Vi säger att man får tio sjukdagar om året. Men tänk om man får flunsan i januari och ligger hemma i 14dagar. Och sen blir sjuk igen i oktober i en vecka. Ska man böta då för de dagar som överstiger de tillåtna 10?
Och A-kassan orkar jag inte ens gå in på. En annan sjuk sak är också att man ska inför sk jobbgaranti. Jobb inom 5 dagar, och du måste ta det. Och om jag bor i Lund men blir erbjuden ett jobb i Haparanda måste jag ta det.
Och så ska de sänka skatten. Var ska alla pengar komma ifrån?

Men, det kanske är jag som är blind och dum i huvet. Jag kanske inte ser allt det som ska bli bra av det här. Det kanske blir helt sjukt bra. För alla.

No comments: