Sunday, December 17, 2006

Liv och död

I helgen hade jag och P kärlekshelg. Vi bodde på Hotell Riddargatan på Östermalm här i Stockholm. Vi gick på Skansens julmarknad och sjöng med till julsångerna och tittade på barnen som dansade, drack glögg, klappade en älg. Vi åt ost och kex på rummet och drack rödvin. Såg på TV, sov hur gott som helst (åtminstone jag...) och åt hotellfrukost. Good life.

Min morfar ligger döende. Igen. Han har inte ätit eller druckit på tre-fyra dagar och har knappt någon plus. Jag åker inte dit den här gången. Jag tänker som så att om jag inte åker dit så kanske han får dö, äntligen. Varje gång jag åkt dit för att säga hej då har han klarat sig. Det låter kanske hemskt. Men i hans fall skulle det vara bättre att få dö än att få leva ytterligare några månader och bli ännu sämre. Eller är det kanske ego? Not so good life.

Och hur är det begravningar i jultider? Om han skulle dö idag, när hålls begravningen då? I veckan nu, innan jul? Kul. Eller efter jul i mellandagarna? Kul. Eller efter nyår? Jag vet inte hur länge det brukar ta, vi har varit rätt så förskonade från sånt i vår familj hittills.

2 comments:

Studiomannen said...

Jag hade en släkting som avled den 1 december. Han begravdes den 14:e.

Man har inga begravningar på helgdagarna. Jag har iaf aldrig hört talas om det.

idasol said...

Det är inte hemskt, gumman. Ni har ju som du säger varit igenom det så många gånger med din morfar och det kanske är bättre för honom och er om han går bort nu så ni får sörja ordentligt istället. Tar ju på krafterna att gå med den klumpen i magen alldeles för många gånger.

Det brukar väl vara begravning 2-4 veckor efter bortgången, så skulle det bli nu så kommer nog begravningen vara i januari eftersom det är så många helgdagar.

Tyvärr hittade jag inte receptet, men det kanske inte är så viktigt för tillfället.