Thursday, December 08, 2005

Föräldrar av idag

Jag kan bli trött på människor ibland. Idag läste jag krönikan i City som handlade om en mammas kamp mot samhället (typ) och alla de regler hon satte upp för sina ungar. Det är svårt att göra ngt bra av det hela när alla andra inte gör samma sak runt omkring en. Typ förbjuda dataspel, då går ungar till leksaksaffärer och spelar istället eller till en kompis vars föräldrar inte har en åsikt i frågan (ett av hennes exempel).

En sak jag har tänkt på är föräldrar som köper allting till sina barn trots att de inte är sk "rika" men ändå har det relativt gott ställt. Såna som köper märkeskläder, alla tekniska prylar, allt som barnen vill ha för att alla andra har det. Det kan ju inte vara sunt. Tänk om man inte kan hjälpa sina barn ut i arbetslivet senare tex och de hamnar på ett underavlönat jobb (iaf i början av sin karriär) och de är vana vid en viss materiell standard. Tänk om det blir så viktigt för de att alltid ha det senaste och alltid haka på modetrender att de skuldsätter sig. Det finns ju faktiskt såna människor.
Jag skulle personligen ALDRIG i hela mitt liv köpa ett par jeans för 3000 kr. Inget ont i de som gör det men det skulle aldrig falla mig in. Tretusen spänn för vadå? Lite tyg. Min gräns går vid sex-sju hundra, och absolut max 1200 men då ska de vara riktigt shyssta. Det jag egentligen menar med allt det här är att allting spelar roll. Det är det som är det jävliga. Det måste vara assvårt att uppfostra barn.

4 comments:

Anonymous said...

Jag förstår inte heller hur mycket pengar människor lägger på prylar. Vi är så materiellt fixerad idag att det nästan är skrämmande.

Anonymous said...

Assvårt var ordet. Jag blir lite skrämd av sånt där, det får mig att börja fundera på om man verkligen ska skaffa barn etc. Där jag bor går alla omkring i Lacostetröjor och Canada Goosejackor- redan i typ 10årsåldern. Hua.

sarpo said...

Lilla Ego - precis vad jag menar! Jag tror också att det är många föräldrar som ger sina barn såna saker för att stilla sitt dåliga samvete (jobbar för mkt, inte har tid, etc) och det är ju hemskt det också. Men snacka om att skapa behov som egentligen inte finns!

Anonymous said...

Ja och tänk vad hemskt att de där barnen ska ut i samhället som vuxna sen... och uppfostra egna barn. Hua igen.