Thursday, March 09, 2006

Jobbiga människor

Jag blir så trött ibland på alla dessa människor som "kämpar för ett friare samhälle". Ibland känner jag inte igen det samhälle människor målar upp ens men det kanske mer beror på att jag inte är en del av just den politiken - typ invandrarpolitik (jag är inte invandrare). Men är det verkligen så rasistiskt som folk utmålar Sverige för att vara? Jag har ingen aning men jag tror inte det.
Igår tittade jag på Toppkandidaterna på SVT. Jag vet inte varför. Den här Klara tror jag hon heter som är lesbisk, hon vill att vi ska slopa äktenskapsbalken för att vi alla ska kunna leva som vi vill enligt lagen. Tex (hennes ord) "tre flator som vill leva ihop ska kunna göra det".
För det första, om hon vill ha gehör måste hon använda vanliga oladdade ord. Det kanske i sig säger mkt att Flata är ett starkt laddat ord, men vill hon ändra på det måste ju hon börja med att avdramatisera hela grejen. Vilket hon inte verkar vilja göra, snarare provocera.
För det andra, är det ngn som skulle höja på ögonbrynen om det skulle vara så att de vill leva tillsammans förutom 30 plussare? Idag lever väl alla som de vill. Tänk bara femtio år tillbaka, då skulle man bli gift fortfarande, det var skamligt att inte bli det. Idag kan vi leva i ett bi/homo-förhållande och det är okej. Det går inte så fort men det går framåt.

Och till sist, seriöst. Avskaffa äktenskapsbalken? Why? Alldeles oavsett var hon står så är det fortfarande så att hetero-äktenskap är vanligast i Sverige idag. Det finns många lagar och regler runt detta som är till för att skydda de båda parterna. Ska vi avskaffa alltihop eller bara vissa delar?

Människor som hon som gapar och skriker och helst av allt vill synas och "göra revolution" kommer inte bli hörda. Det handlar om list, att hitta vägar att få människor att tro på saker de aldrig skulle trott på om de inte tror att det kommer inifrån de själva.

Jag är verkligen för ett öppet samhälle där det finns plats för alla sorters människor men det måste finnas smartare sätt. Det är som feminismen, ju mer den hörs desto mer gör den sig till åtlöje. Vi måste smyga in kunskapen så de tror att det är de själva som hittat på den. Som med alla män... haha...

2 comments:

idasol said...

Det är så himla sant! Man blir ju bara trött i öronen av alla som vill ropa ut sina åsikter högst av alla. Man stänger ju av och orkar inte lyssna. Men om man sätter dig och diskuterar något, en ordentlig diskussion där båda kan komma fram till nya slutsatser och det är ett givande och tagande, DÅ kan man ju skapa sig en ny åsikt. Konstigt att inte fler kommit på det...

sarpo said...

Ida. Eller hur. Det är så jäkla konstigt. Ett annat exempel är ju tex planka.nu som skriker "fri tunnelbana åt alla!" Det är klart ingen kommer ta de på allvar för det är inte ett realistiskt mål. För att få till förändring på större plan får man börja i liten skala.