Thursday, November 17, 2005

dagens ord

SKÅL!

Man kan tro att jag har ett glas med berusningsdryck i min hand men så är (tyvärr) inte fallet. Nej, idag har jag varit på frukostmöte med SKÅL International. Det var bransch människor där och folk från rekryteringsbolag. Det var trevligt att få frukost och det är klart att man hade velat fixa en praktikplats sådär på stört men det är lixom inte riktigt min grej. Jag måste helt klart bli bättre på att "nätverka" (det var ett jävla tjat om de där nätverken, man ska vårda de och man ska hålla det levande och man ska bla bla bla, hur fan gör man det om man inte har möjlighet) (och vad är egentligen att hålla ett nätverk levande? Menar de att man ska skicka mejls och ringa varann en gång i halvåret eller räcker det med att man hälsar på varandra när det är branschträffar?) och så måste jag bli bättre på att ta eget initiativ. Jag är rätt bra på det när jag vet vad jobbet går ut på men det är svårt att veta vad jobbet går ut på om man inte har erfarenheten av att syssla med det dagligen och komma in i ngn slags "rutin".
När jag jobbade inom vården var jag väldigt initiativrik och ville förändra en hel massa och kom med förslag på nya arbetsmetoder. Likadant inom förskolan. Fast där gick jag iofs mer på min magkänsla och inte erfarenhet. Men det är svårt att veta vad som är ok när man sitter med Amadeus till exempel. Det man kan göra är ju att komma med asbra förslag eller typ assnygga offerter och sånt. Jag ska starta mitt nya Praktikliv nu! Idag har faktiskt varit en bra dag, jag har tagit initiativ och har haft saker och göra nästan hela dagen. Jag har även pratat med hon som är ansvarig för mig ytterst mot Leif. Det känns mkt bättre idag än det gjorde igår.

4 comments:

Anonymous said...

det där låter ju bra sara!

jag håller själv på att förbanna mig över de där satans nätverken man ska ha och vårda nu när jag söker jobb.jag läste någonstans hur många jobb som förmedlades via kontakter och det var galet många typ 40% eller nåt. så man måste tydligen skaffa sig det...

sarpo said...

Jenny, det var en av de sakerna som de sa på mötet. Mer än hälften av alla jobb som finns att tillgå ligger inte ute på annons. Dvs det finns en dold arbetsmarknad som grundar sig på kontakter. Det är förstås alla sorters kontakter, typ grannar och jag vet inte vad.

Tänkte på dig faktiskt när jag var inne på AMS hemsida, de söker folk till Guldfynd. Har inte du jobbat där tidigare?

Studiomannen said...

Det är egentligen helt otroligt att jag börjat frilansa inom TV, för där måste man ha haft jobb för att få ett... Känner igen känslan. Nätverkandet kommer du underfund med. Festa till med kollegor ibland också. På krogen kan man få mycket uträttat. Se till att det inte är bara du som betalar bara...

sarpo said...

Haha. Bra tänkt Peter! Jag får hålla i slantarna men dricka upp andras. Gillar iden.