Monday, November 28, 2005

En ny grupp

Hej, helt plötsligt blir jag överröst med grupper av en av tjejerna här. Det är roligt men samtidigt skitläskigt för vem vet? Tänk om jag gör fel. Eller tar för mkt betalt. Eller glömmer ngt vitalt som att boka. Då när de ska åka finns det inget hotellrum för de eller inte ens en plats på flyget. Ojojoj.

Jag har tänkt på hur det blir när man kommer ut. Det är klart att det inte kommer vara på det här viset som det är här nu eftersom jag är på praktik och de inte riktigt släpper in mig. Lets face it, jag har varit här i sex veckor nu och fortfarande så får jag passa telefoner istället för att sitta med på möten och lyssna. Det är ju inte så det kommer att vara när man väl kommer ut. Hur som helst, det som är grejen är ju kontakter, det är det enda det handlar om. Man måste ut och spana, man måste ligga på och man måste ta kontakter varhelst man går. För hur ska man annars veta var man ska vända sig. Även om mkt går genom agenter så måste man ju ändå ha lite koll själv. Erfarenhet väger jävligt tungt i denna bransch. Men hur fasiken får man erfarenhet om man inte får komma ut på marknaden?

jaja, det löser sig. Både AMEX och VIA sa ju att de vill satsa på nya fräscha förmågor som kommer med ny teknik i handlederna och med nya infallsvinklar.

Arbetsmarknaden i Sverige idag är ingen rolig historia. P har varit arbetslös i nästan ett år nu. Det är ju helt sjukt egentligen. Ok, nu tog han upp sitt pluggande för att ha en utbildning klar istället för att säga "jag har läst lite juridik". Men vart kommer det att leda? Det finns ju inga jobb där heller. Nej, vi får väl se vad som händer. Att folk hoppar på en utbildning för att det inte finns jobb är ju inte en sund samhällsutveckling. Det måste ju finnas jobb när man väl kommer ut sen efter utbildning. Man kan inte plugga hur länge som helst, det är omöjligt. Man får dessutom bara CSN i ett antal år.

Vi får hoppas att det vänder helt enkelt.

3 comments:

Anonymous said...

Det gäller att hitta flera öppna dörrar till arbetslivet och inte stirra sig blind på vad man exakt har utbildat sig till.

Arbetsmarknaden är jättetuff, det gäller att lära sig spelreglerna, men inget är omöjligt om man strukturerar sitt arbetssökande.

sarpo said...

Hej, det har jag sagt till P många gånger ska du veta. Att han ska söka jobb som han inte har utbildat sig, bara för att ha ett jobb och ngt att göra. Men det är ju tyvärr så att man även kan vara överkvalificerad för vissa jobb. Och då är det inte heller mkt att göra.
Och jag måste ju lita på honom, att han klarar av det där själv. Ju mer jag tjatar om "har du verkligen..." eller "men sök det här jobbet..." desto dåligare mår ju han som inte får ngt jobb.

Tro mig, det är fan inte lätt. Och det är INTE lätt att stå bredvid och vara den som peppar alternativt tjatar alternativt skriker och blir arg. Alla inblandade blir knäppa i huvet på ett eller annat sätt när en person är arbetslös. Jag tror inte folk fattar hur jobbigt det är.

Anonymous said...

Nej, det är verkligen inte lätt att stå bredvid någon som är desperat efter jobb, men desperationen lyser ofta igenom och kan "skrämma" arbetsgivare. Kan P söka in till någon kurs i AF´s regi där det ingår praktik? Det är verkligen jättemånga som kommer in på arbetsmarknaden den vägen.

Argumentet att man säljer ut sig själv med "gratisjobb" håller inte, man får istället se det som att man erbjuder en smakbit som arbetsgivaren vill ha mer av.

Lycka till!